Battlefield 4
Publikované 29.12.2014 v 00:09 v kategórii Recenzia, prečítané: 58x
pôsobivé a rozmanité lokality ako v kampani, tak aj multiplayeri
jedinečná grafika, svetelné efekty, deštrukcia na každom kroku
masívna vojna 64 hráčov so zmenou bojiska
commander mód
krátka kampaň s nezmyselným príbehom nevyužíva možnosti hry
malé technické problémyDICE pred dvomi rokmi vrátili Battlefield späť medzi elitu treťou časťou. Priniesli späť masívne boje na rozsiahlych multiplayerových bojiskách, ako prídavok ponúkli aj príbehovú kampaň a doplnkovú kooperáciu, aby sa mohli vyrovnať konkurencii. Podarilo sa im to, dotiahli značku medzi široké publikum oboznámené iba s Call of Duty. Teraz v tom pokračujú zase a Battlefield 4 ide správnym smerom.
Battlefield 4 totiž prináša výrazné kroky späť k základom série. V prvom rade ruší kooperáciu a aj samotná kampaň vyzerá, že je skôr vytvorená len pre marketingové účely a zaujatie hráčov prahnúcich po explóziách. Prím hrá špecifický multiplayer, ktorý vylepšuje Battlefield 3 v každom smere - eliminuje uzavreté malé mapy, prináša otvorenosť, zameranie na využívanie vozidiel, k dokonalosti doťahuje deštrukciu a vracia späť aj Commander mód.
Battefieldu 3 sa nedá uprieť, že do série priniesol nový život, nový vizuál, ale bol to len začiatok a až teraz autori znovu začínajú realizovať potenciál série naplno.

Príbeh kampane nedáva zmysel, ale zabaví
Príbehovú kampaň je ťažko v Battlefield sérii brať vážne. V trojke sa autori snažili vsadiť na rozprávanie, v štvorke cúvli o dva kroky späť. Kampaň je nezmyselnou zlátaninou rôznych scenérií a k tomu je krátka, vyvažuje to však dôraz na samotnú akciu.
Vo svojich štyroch hodinách kampaň nestíha vyrozprávať príbeh Čínsko-amerického konfliktu, do ktorého sa neskôr pridáva aj Rusko ani realizovať svoj potenciál, nie to ešte využiť možnosti Battlefield série. Využitia vozidiel sú tak minimálne, kontakt s nimi krátky, na lietadlá a helikoptéry rovno zabudnite. Je to obrovská škoda, keďže prakticky nevyužili najlepšie časti kampane z trojky. Mimo toho si však samotné scenáriá užijete, sú hrateľnostne rozmanité, niektoré zamerané na taktiku, iné na čistú akciu, ale vždy ponúkajú čiastočnú voľnosť a hlavne deštrukciu, ktorú môžete využívať v boji. Deštrukcia síce nie je aplikovaná všade, ale tam, kde je, exceluje. Domom už neodstrelíte len steny, ale môžete ich úplne zbúrať a so správnou zbraňou môžete prestreliť aj betónové zátarasy, za ktorými sa skrývajú nepriatelia.
V misiách sa síce hrateľnosť nikam neposúva, ale keď už nič iné, odstraňuje aspoň zbytočné quicktime elementy a Slow Motion scény pri otváraní každých dverí. Všetko je rýchle a závislé od vašich rozhodnutí na bojisku. Novinkou je prídavok zbraňových balíkov, ktoré nájdete na bojiskách a v ktorých si môžete postupne vymieňať zbrane za stále lepšie. Tie sa vám odomykajú podľa vášho výkonu aj podľa toho, aké zbrane po mŕtvych nepriateľoch prevezmete. Je to najzaujímavejší element kampane, ktorý môže motivovať k jej prechádzaniu viackrát. Zbrane dopĺňa Vizor mód, v ktorom vám ďalekohľad označí nepriateľov, aby ste následne mali prehľad nad bojiskom a využili taktické výhody a možnosti ukončuje minimalistické ovládanie tímu umožňujúce ukázať na cieľ, na ktorý majú kolegovia útočiť.
V jednotlivých misiách si užijete rozmanité prostredia od zničených lietadlových lodí, cez pôsobivé zasnežené hory, zelené pláne Číny, prejdete aj cez mestá, aj cez podzemné sekcie. Misie sú doplnené rozprávaním postáv vášho tímu, ktoré nevykresľuje celkový príbeh, ale len naznačuje vzťahy medzi kolegami. Celé to pôsobí príliš plocho, pričom ani netušíte aký konflikt sa okolo vás rozpútal, nehovoriac o tom, že skončí skôr, než si stihnete uvedomiť, za čo vlastne bojujete.
VideorecenziaHra otvára brány do novej generácie multiplayeru
Tému konfliktu US, Číny a Ruska načatú v kampani výraznejšie rozpracuváva samotný multiplayer, ktorý obsahuje 10 rozsiahlych máp s podporou 64 hráčov. Až v multiplayeri si uvedomíte, že väčšina misií z kampane bola prakticky pozliepaná z multiplayerových máp a preto je príbeh taký ako je. Je to však pozitívne zistenie, keďže následne si môžete vyskúšať dané scenáre zahrať z iného pohľadu a v inom štýle.
DICE prakticky zachovávajú štýl Battlefield 3, mierne upravujú vybavenia, mixujú strany, ale v konečnom dôsledku dostanete to, čo už poznáte, len vylepšené o novinky dopĺňajúce hrateľnosť a to hlavne deštrukciu na každom kroku, či už ide o budovy, ktoré padajú celé k zemi, cez padanie stormov, diery v zemi po výbuchoch až po ťažisko celého Battlefieldu 4 - Levolution efekt.
Levelution je prakticky zmena mapy počas hry, teda nie len, že tankami a raketometmi ničíte všetko naokolo, mapy majú aj zlomové momenty, ktoré môžu aktivovať hráči. Padne tak mrakodrap, hotel, priehrada a tým sa zmení ako vizuál, tak aj bojové podmienky na mape. Na ostrovnú mapu príde búrka a ovplyvní možnosti boja, alebo po zatopení mesta sa hráči presunú na strechy domov. Je to zmena taktiky, na ktorú je potrebné sa čo najrýchlejšie adaptovať. Nedá sa povedať, že by to Battlefield priniesol ako prvý, ale robí to štýlovo a to v takom rozsahu ako nik doteraz. Skutočne vytvára zmenu mapy počas samotného boja a umocňuje tak atmosféru vojny. Vďaka tomu cítiť, že polhodinové boje 64 hráčov na jednej mape nie sú len robené na oko, ale majú reálny dopad na svet.
Samotné mapy sú tentoraz rozľahlé, plne otvorené a opúšťajúce uzavretý štýl máp v Battlefield 3. Autori dbali na otvorenosť a možnosti využívania vozidiel a rozmanitosť prístupu. A tak si napríklad nad mestom môžete zalietať so stíhačkou. Spolu si na mapách môžete zahrať v siedmych módoch, kde základ tvorí, samozrejme, Conquest. Dopĺňajú ho úlohové mody, Squad a Deathmach boje a vrátil sa aj Commander mód, kde môže jeden z hráčov organizovať boje a určovať svojim vojakom a jednotlivým tímom vlastné ciele. Pre zohrané tímy to je výhoda, pre bežných hráčov ignorujúcich akúkoľvek spoluprácu je to aspoň malým nasmerovaním, kde by mohli pomôcť.
Celková hrateľnosť sa zdá vyvážená a to minimálne teraz na začiatku, keď ešte hráči nemajú odomknuté silné zbrane a bojujú prakticky s vyrovnanými. Bodovanie znovu funguje za vaše úspechy na mape, za používanie jednotlivých zbraní, classov, čo vám postupne zvyšuje skúsenosti v každej z oblastí a pridáva prístup k novým možnostiam. Na odomknutie všetkého si pripravte stovky hodín. Zbrane však nie sú to najdôležitejšie, nad všetkým stojí taktika a spolupráca, ktorú keď nemáte, je to len o štastí a chaose. Napríklad spawnovanie je náhodné v určitej vzdialenosti od zvoleného bodu a ak máte smolu, ocitnete sa priamo pred nepriateľom a to aj vo vašom domovskom tábore.
PC verzia Battlefield 4 má server browser na webe, teda stále ostáva spustenie hry len z prehliadača, do ktorého sa po skončení hry znovu vrátite. Je to škoda a možno zbytočné zdržovanie, ale umožňuje to hlbšie možnosti nastavení, prehliadanie štatistik a rebríčkov, ale napriek tomu mohli autori vrátiť aspoň základný filter priamo do hry. Multiplayer spája všetky základy Battlefieldu s novými Levolution prvkami na mapách a ukazuje tak smerovanie v novej generácii k čo najväčšej dynamike každej časti prostredia.





Komentáre
Celkom 0 kometárov